tornbjerg
elite some markedsførings-materiale

Tornbjerg Elite havde en mission om at få lavet en markedsføringskampagne, hvor de kunne nå endnu længere ud end med deres eksisterende strategi. Derfor ønskede de oprette en annonce på de sociale medier, da det er der størstedelen af deres målgruppe befinder sig. Derudover er det også et redskab, hvor man kan skræddersy og målrette sin markedsføring til sin målgruppe meget mere, end man nogensiden før har kunnet, da man er sikker på kun at nå ud til dem, der rent faktisk er potentiale i. Dog er kampen om kundernes opmærksomhed større her end nogen andre steder, hvilket stiller store krav til markedsføringsmaterialet. Man skal fange målgruppens opmærksomhed lige med det samme og indenfor ganske få sekunder, samt være fleksibel med  materialet, så det kan tilpasses de mange forskellige funktioner på de sociale medier. Som iøvrigt er i konstant udvikling. Det er her, vi kommer ind i billedet.

Det er en hård kamp om kundernes opmærksomhed, da Facebook og Instagram er blandt de mest populære medier og markedsføringskanaler. Hele 65% af den danske befolkning over 12 år bruger Facebook på daglig basis. Det betyder, at annoncer lynhurtigt skal fange målgruppens opmærksomhed. Det kræver et stærkt visuelt materiale, hvis man skal skille sig ud fra alle de andre. 

Af den grund forslog vi at lave en film. Ikke en traditionel “videns-video” med nogle elever, der “bare” sidder og fortæller, hvor glade de er for at gå på Tornbjerg Elite. Tværtimod forslog vi en actionpræget film, der dyrker de unge menneskers drømme om at blive professionelle sportsudøvere. Så vi tog fat i nogle tidligere elever, der i dag lever af deres sportsgrene. Igen, vi ville ikke lave et klassisk interview med dem, en løsning målgruppen ville scrolle lige forbi, men derimod vise dem i deres “rette element”. Vise, hvad de får lov til at lave på daglig basis, fordi de netop har gået på Tornbjerg Elite. Vi ville dyrke drømmen. Som supplement til  idéen er der en voice-over fra atleterne, der hovedsagligt handler om deres passion til deres sport og kort beskriver, hvad deres planer er efter deres sportskarriere. Alt det praktiske omkring gymnasiet kan man læse meget mere om på Tornbjergs hjemmeside. Et link vil følge med filmens opslag. Først skal vi have deres opmærksomhed! Hvilket er filmens egentlig mål. Vi skal vække en interesse og få vores målgruppe til at se muligheder, så de selv søger mere information, fremfor at vi “kvæler” dem med tung fakta og taber målgruppen inden vi overhovedet er kommet igang med vores egentlig budskab.

Play Video

1 minut
30 sekunder
10 sekunder

Tålmodigheden hos brugerne på de sociale medier er kortere end nogensinde før. Hvis intressen mangler og opmærksomheden ikke fanges lynhurtigt er der endeløse muligheder for scroll. Endeløs scroll. Derfor skal man være kort og præcis, eller virkelig have noget vigtigt og underholdende at fortælle. Udfra dette valgte vi at lave filmen i tre forskellige længder, som hver især er skræddersyet til en mere specifik del af Tornbjerg Elites målgruppe, og som hver især passer til de forskellige placeringer på de sociale medier. Igen er målet at fange målgruppens opmærksomhed og kun lige give dem nok information, til at de får lyst til selv at søge mere viden. Øjet skal gerne blive fanget af det actionprægede sportscenarie og genkendelsen af atleterne. Med det kortere format, vil målgruppen også hurtigere genkende materialet. Det giver mulighed for at eksponere dem for det samme igen og igen. Det betyder, trods de måske scroller lige forbi annoncen, at deres bevidshed stadig vil have opfanget annoncen.

1 minut
30 sekunder
10 sekunder

Tålmodigheden hos brugerne på de sociale medier er kortere end nogensinde før. Hvis intressen mangler og opmærksomheden ikke fanges lynhurtigt er der endeløse muligheder for scroll. Endeløs scroll. Derfor skal man være kort og præcis, eller virkelig have noget vigtigt og underholdende at fortælle. Udfra dette valgte vi at lave filmen i tre forskellige længder, som hver især er skræddersyet til en mere specifik del af Tornbjerg Elites målgruppe, og som hver især passer til de forskellige placeringer på de sociale medier. Igen er målet at fange målgruppens opmærksomhed og kun lige give dem nok information, til at de får lyst til selv at søge mere viden. Øjet skal gerne blive fanget af det actionprægede sportscenarie og genkendelsen af atleterne. Med det kortere format, vil målgruppen også hurtigere genkende materialet. Det giver mulighed for at eksponere dem for det samme igen og igen. Det betyder, trods de måske scroller lige forbi annoncen, at deres bevidshed stadig vil have opfanget annoncen.

30 sekunder

Play Video

10 sekunde

Play Video
Play Video
Play Video

horizontal
kvadratisk
vertikal

I 2021 tilgik 81% af facebook brugerne kun platformen via deres telefoner. Det betyder, at vi skal sørge for at optimere filmene til alle de forskellige skærme og platforme, filmene vil blive vist på. Derfor skal filmene eksistere i både kvadratisk og vertikal format. Kvadratisk er bedst til instagram, da det fylder mere af brugerens skærm, og vertikal er bedst til “stories”, som fylder hele skærmen. 

horizontal
kvadratisk
vertikal

I 2021 tilgik 81% af facebook brugerne kun platformen via deres telefoner. Det betyder, at vi skal sørge for at optimere filmene til alle de forskellige skærme og platforme, filmene vil blive vist på. Derfor skal filmene eksistere i både kvadratisk og vertikal format. Kvadratisk er bedst til instagram, da det fylder mere af brugerens skærm, og vertikal er bedst til “stories”, som fylder hele skærmen. 

Play Video
Play Video
Play Video
Play Video
Play Video
Play Video

Så hvad er konklusionen på opgaven? Det vi med sikkerhed kan konkludere er, at man ikke længere blot kan lave “one size fits all”, og bare regne med, at det dækker alle de specifikationer der er på de “nye” medier. Med alle de forskellige typer skærme og platforme med alle de funktioner der er, så skal man sørge for at følge godt med. Man må ikke betragte ens markedsføringsmateriale som værende ét fast produkt, men deromod som et produkt, der skal komme i mange forskellige former og farver. Eller ifht. til film: varighed og ratio. Derudover nytter det ikke noget at fylde målgruppen med informationer, før man overhovedet har fanget deres interesse. Kampen om opmærksomhed – og om kunderne – er barsk og kompromisløs, så det handler om at være stede alle steder og sørge for at have noget, der fanger øjet.