tornbjerg
elite some markedsførings-materiale

Tornbjerg Elite havde en mission om at få lavet en markedsføringskampange, hvor de kunne nå længere ud, end hvad deres eksisternede startegi kunne. Derfor ville de oprette en annonce de sociale medier, da det er der, størstedelen af deres målgruppe befinder sig. Derudover er det også et redskab, hvor man kan skræddersy sin målgruppe meget mere, end man nogensiden har kunne før, så man er sikker på, kun at nå ud til dem, der rent faktisk er potentiale i. Dog er kampen om kundernes opmærksomhed større her, end nogensinde før, hvilket stiller store krav til markedsføringsmaterialet. Det handler om at få lavet noget, der fanger målgruppens opmærksomhed med det samme, og være fleksibel i sit materiale, så det passer ind i de mange nye forskellige funktioner på de sociale medier. Det er her, vi kommer ind i billedet.

Der er en hård kamp om kunders opmærksomhed, da Facebook og Instagram er nogle af de mest populær medier at benytte. Det er nu også selvskrevet, eftersom hele 65% af den danske befolkning over 12 år bruger Facebook på daglig basis. Det betyder, at annoncen hurtigt skal fange målgruppens opmærksomhed. Derfor skal man have et stærkt visuelt materiale, hvis man skal stå ud fra alle de andre. Af den grund, forslog vi at lave en film. Ikke en traditionel ‘videns-video’, med nogle elever der sidder i et interview og forklare, hvor glade de er for at gå på Tornbjerg Elite. Derimod forslog vi en actionpræget film, der dyrker de unge menneskers drømme om, at blive professionel sportsudøver. Så vi tog fat i nogle tidligere elever, der i dag, lever af deres sportsgren. Igen, ikke for at lave et klassisk interview med dem, som målgruppen vil scrolle lige forbi, men derimod vise dem, i deres element. Vise, hvad de får lov til at lave på daglig basis, fordi de gået på Tornbjerg Elite. Vi dyrker drømmen. Til at fuldføre ideen, er der en voice-over fra atleterne, der hovedsagligt handler om deres passion til deres sport og kort om deres planer efter deres sportskarriere. Alt det praktiske omkring gymnasiet, kan man læse inde på Tornbjergs hjemmeside. Et link vil følge med filmens opslag. Først skal vi have deres opmærksomhed!

Det er filmens egentlig mål. Vi skal vække en interesse og få vores målgruppe til at se muligheder, så de selv søger mere information, i stedet for at hælde informationen ned over dem, og risikere miste dem, før de er kommet forbi introen. 

Play Video

1 minut
30 sekunder
10 sekunder

Tålmodigheden hos brugerne på de sociale medier er kortere end nogensinde før. Hvis de ikke finder, hvad end de ser interessant, har de altid muligheden for at scrolle videre. Derfor skal man helst være kort og præcis, eller virkelig have noget vigtigt og underholdende at fortælle dem. Derfor har vi valgt at lave filmen i tre forskellige længder, som hver især er skræddersyet til en mere specifik del af Tornbjerg Elites målgruppe, og som hver i sær passer til de forskellige placeringer på de sociale medier. Igen er målet, at fange målgruppens opmærksomhed og kun lige give dem nok information, til at de får lyst til selv at søge mere viden. Øjet skal gerne blive fanget af det actionpræget sportscenarie og igenkendelsen af sportsatleterne. Med det kortere format, vil målgruppen også hurtigere genkende materialet. Det giver mulighed for at eksponere dem for det samme, igen og igen. Det betyder, trods at de scroller lige forbi annoncen, vil deres øje stadig have opfanget annoncen. 

1 minut
30 sekunder
10 sekunder

Tålmodigheden hos brugerne på de sociale medier er kortere end nogensinde før. Hvis de ikke finder, hvad end de ser interessant, har de altid muligheden for at scrolle videre. Derfor skal man helst være kort og præcis, eller virkelig have noget vigtigt og underholdende at fortælle dem. Derfor har vi valgt at lave filmen i tre forskellige længder, som hver især er skræddersyet til en mere specifik del af Tornbjerg Elites målgruppe, og som hver i sær passer til de forskellige placeringer på de sociale medier. Igen er målet, at fange målgruppens opmærksomhed og kun lige give dem nok information, til at de får lyst til selv at søge mere viden. Øjet skal gerne blive fanget af det actionpræget sportscenarie og igenkendelsen af sportsatleterne. Med det kortere format, vil målgruppen også hurtigere genkende materialet. Det giver mulighed for at eksponere dem for det samme, igen og igen. Det betyder, trods at de scroller lige forbi annoncen, vil deres øje stadig have opfanget annoncen. 

30 sek

Play Video

10 sek

Play Video
Play Video
Play Video

horizontal
kvadratisk
vertikal

I 2021 tilgik 81% af facebook brugerne kun platformen, via deres telefoner. Det betyder at vi skulle sørger for at optimere filmene, til alle de forskellige skærme, de ville blive vist på, til alle de forskellige placeringer. Det betyder, at de både skal eksistere i kvadratisk og vertikal format. Kvadratisk er bedst til instagram, da det fylder mere af brugerens skærm, og vertikal er bedst til stories, som fylder hele deres skærm.  

horizontal
kvadratisk
vertikal

I 2021 tilgik 81% af facebook brugerne kun platformen, via deres telefoner. Det betyder at vi skulle sørger for at optimere filmene, til alle de forskellige skærme, de ville blive vist på, til alle de forskellige placeringer. Det betyder, at de både skal eksistere i kvadratisk og vertikal format. Kvadratisk er bedst til instagram, da det fylder mere af brugerens skærm, og vertikal er bedst til stories, som fylder hele deres skærm.  

Play Video
Play Video
Play Video
Play Video
Play Video
Play Video

Så hvad er konklusionen på denne opgave? Det vi kan sige med sikkerhed er, at man ikke længere blot kan lave et styk markedsføringsmateriale, og regne med at det dækker alle behovene de nye medier kræver. Med alle de nye typer skærme og alle de nye platforme, med alle de nye funktioner, skal man sørger for at følge med. Ikke blot se ens markedsføringsmateriale som ét fast produkt, men et produkt der skal komme i mange forskellige former og farver. Eller rettere sagt, varighed og ratio, når det kommer til film. Dernæst, nytter det ikke noget at fylde dem med information, før man overhovedet har fået vækket deres interesse i ens forretning. Kampen om opmærksomhed er barsk, så det handler om at være stede alle stederne og sørger for at have noget der fanger øjet.